Юлія Пастух. Релігійні персонажі Майдану

Майдан і церква

Мирний Майдан, спокійна атмосфера навколо і неагресивні люди – це один із видимих ефектів непростої роботи священиків різних українських церков, які вийшли на вулицю разом зі своїми парафіянами, щоб підтримати їх під час ненасильницького протесту.
Це ті, хто справді щоденно і безупинно працював над тим, щоб так звана революція гідності, якою зачаровувався  світі, психологічно витримала тиск і не впала у прірву жорстокості й кровопролиття. Вони різні і за освітою, і за церковною ієрархією, і за належністю до тієї чи іншої церкви, але, як і будь-хто на Майдані, перебували у самому епіцентрі подій.
Вони зводили барикади і чергували на них вночі, потерпали від натиску «Беркута» і мерзнули на грудневому морозі. Унікальний синтез настроїв народу і відповіді на його запити церков якісно відрізняються від ситуації в сусідній Росії, де очільник РПЦ Патріарх Кирило, підтримав розгін російським ОМОНом багатотисячної мирної демонстрації на Болотній площі у травні 2012 року.
Саме тому про надзвичайну подвижницьку працю релігійних персонажів Майдану так багато було висвітлено як в українських, так і в закордонних ЗМІ. Отож, розпочнемо з того, що ще 24 листопада, перебуваючи у Римі, Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав (Шевчук) заявив, що підтримує учасників Євромайданів та закликав «І тих, хто є на майданах, і тих, хто сьогодні має відповідальність перед народом, як наші народні обранці, і тих, хто є представниками різних громадських організацій і політичних партій, працівниками правоохоронних органів, нашу владу — не допустити насилля», «не допустить пролиття жодної краплі крові, щоб ми не зруйнували нашого майбутнього».
Про активну підтримку учасників заявив попередник Святослава Шевчука на посаді предстоятеля Української Греко-Католицької Церкви Любомир (Гузар). Лише хвороба не дозволила йому особисто прийти на Майдан Незалежності у Києві. Та вже 1 грудня Блаженнійший Любомир Гузар все таки виступив на Майдані Незалежності закликавши всіх чинити добро: «Серед нас дуже багато добрих людей. Але замало бути добрим — треба чинити добро. Якщо хочете жити у нормальній державі, передати її дітям і внукам — чинімо добро».
11 грудня, після чергової спроби застосувати силу для «зачистки» Євромайдану, патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет підписав Заяву, у якій наголошено на неприпустимості таких дій влади та силових структур, а 21 січня, після штурмів 19 та 20 підписав Заяву, у якій закликав пам’ятати про особисту відповідальність: «Закликаю всіх віруючих молитися за Україну, за примирення ворогуючих, подолання міжусобиці. Переконаний, що з Божою допомогою наш народ пройде випробування цих важких днів, захистить і збереже соборну, незалежну і неподільну Україну. Писання свідчить, що у правді, а не в силі – Бог. Тому правда переможе, а відповідно переможе кожен, хто стоїть на боці Божої правди. Закликаю на весь український народ Боже благословення!».
Але окрім духовних наставників такого високого чину активну участь брали й інші духівники, саме про них і йтиметься більш детально. Отож, однією з перших мені перед очі потрапила стаття під назвою «Украинские священники вышли на Майдан и помешали кровопролитию», що була опублікована на сайті Православие в Украине. У ній автор розповідає про трьох монахів, Мелхіседека, Гавриїла та Єфрема, що у люті морози стояли між «Беркутом» та протестувальниками. Вони не зайняли жодної з позицій, а лише ревно молилися та співали « Христос Воскрес». Також на цю ж саму тему було опубліковано ще одну статтю – «Монах, который бережет мир: Я стоял перед Богом и молился за свой украинский народ». Автор Анна Хрусталева, «УНИАН-Религии». Ця стаття вже є більш детальною та розповідає про те, що такі дії монахів були неодноразовими, а згодом саме вони ініціювали спільну щоденну молитву за мир в Україні, яка відбувалася щодня в 21:00 і приєднатися до неї міг хто завгодно. А відтак саме монах Мелхіседек розповів як все розпочиналося, для чого Бог послав Україні такі випробування і як зберегти мир та спокій в таких умовах.

Монахи Мелхіседек, Гавриїл та Єфрем,

Наступною була стаття Тетяни Мухоморової з РІСУ під назвою «Майдан релігійний: духовенство на захисті миру і справедливості »,   де авторка розповідає про священників, семінаристів, монахів та студентів КПІ, яких зустріла на Майдані. А саме: про отця-диякона Юрія з Храму св. Бориса та Гліба, який працював на складі собору та постачав мітингувальникам харчі, дрова та інші важливі речі.

 Отць-диякон Юрій з Храму св. Бориса та Гліба

Отця Георгія (Янковського), настоятеля Свято-Миколаївської парафії в Києві, що стояв на барикадах, щоб у випадку штурму стати поміж владою та протистувальниками. Він стверджує, що головна його мета – захищати людей від насилля, яке допустила влада.
Продовжує цю ж тему стаття «На сторожі мирного протесту. Скільки релігій представлено на Майдані в якій отець розповідає, що останньою краплею для нього стало побиття дітей, яких було до того ж жорстоко катовано. Тому він та його парафіяни тут. Розповідає, що вночі чергує на барикадах, а вдень займається звичайною для священнослужителя справою – молиться та регулярно відправляє Літургії в польових умовах. Він один з тих, хто завдяки мережі Facebook став одним із впізнаваних облич Євромайдану – православний священик у будівельній касці на голові, чорній рясі та червоній із золотим шитвом єпітрахілі на шиї. Ця важлива деталь священицького вбрання певним чином порятувала отця Георгія під час штурму барикади 11 грудня – беркутівці його не били. «Їм не було дано такого наказу. Якби такий наказ від керівництва був, то позносили б усе і всіх, без огляду на вік, стать і стан. Для них не існує нічого святого. Є наказ, який мають виконати, бо знають, що в протилежному разі їх чекає трибунал», – зітхає втомлено. Про себе і про представників інших церков на Майдані каже так: «Ми робимо все, щоб конфлікти вирішувалися мирно, щоб не дійшло до кровопролиття. Та коли нас не чують, єдиний спосіб для нас – стати на захист, бо промовчати про гріх – це так само вчинити гріх».

Отець Георгій (Янковський), настоятель Свято-Миколаївської парафії в Києві

Похідну церкву св. Миколая, яка до 11 грудня стояла позаду барикад, що виходили на Європейську площу, було під час штурму знесено. «Всі речі, ікони, богослужбове начиння, ризи священиків у тому храмі розграбували силовики, які намагалися розгромити Майдан, – продовжує описувати ситуацію тієї моторошної ночі отець Георгій. Він розповідає про те, що «Беркут» прикривав тих, хто із силовиків під шумок займався мародерством. – Потрощене скидали на самоскид, а потім вивезли у невідомому напрямку, а щось дрібніше і цінніше ховали собі до кишень. Я бачив, як таким чином забирали взуття, ще якісь речі. Було страшно». Похідну церкву Георгію Янковському вдалося відновити. Невеликий наметик із дерев’яним, обкрученим блискучим скотчем хрестом на даху, що у світлі місяця відливає золотом, стоїть поряд із виходом з метро біля Будинку профспілок. Кілька простих ікон, тоненька свічечка, встромлена до пластикового стаканчика із сухою гречкою, і постійний потік людей, які проходять повз.

Похідна церква св. Миколая
Окрім того надзвичайно важливою для нашого дослідження стала стаття «Душа Майдану – священики. Знайомтеся!» Любові Єремічевої, яка знайомить нас із священиками різних конфесій, які щодня були  на Майдані: о. Михайлом Демидом, який був там з 26 листопада, адже вважає, що священики мають бути в єдності із своїм народом не лише в мирні часи, а, особливо, в часи, коли люди потребують особливої підтримки. Так підтримуючи Майдан о. Михайло мало не втратив своїх водійських прав, адже йому висунула звинувачення ДАІ за участь у Автомайдані.

о. Михайло Демид

Іншим персонажем статті є Отець Олександр Дорайкевич, протоієрей, обслуговував парафію української діаспори в Іспанії. Був останнім, хто виходив із Будинку профспілок під час штурму, прикриваючи відхід людей. Вважає, що у такий важкий час людям потрібна духовна підтримка, адже не кожен може витримати те, що відбувається щодня на Майдані.

Отець Олександр Дорайкевич

Ще однією відомою постаттю на Майдані є Ральф Хаска – пастор німецької лютеранської церкви св. Катерини, один з тих, хто зупинив два фронти розлючених людей під адміністрацією президента 1 грудня. «Я накинув на себе столу і вибіг на двір. Відчував величезну паніку, бо якщо не втручусь, то тут, під моєю церквою, будуть не побиті, а вбиті», – розповідає він про ті події. Його особисте ставлення до Майдану позитивне, особливо після того коли дізнався про його мирний характер. Більше про його служіння та враження можна дізнатися зі статті «Пастор Ральф Хаска: «Что бы вы ни делали, прошу лишь не прибегать к насилию».

Окрім представників різних християнських церков і деномінацій, на Майдан Незалежності вийшли також представники інших релігій, зокрема мусульмани, буддисти та українські неоязичники.

На Майдан Незалежності вийшли також представники інших релігій

Отож, можна зробити висновок, що праця священників у той нелегкий для України час була просто колосальною, адже як видно із вище перелічених статей, під час протистояння могло пролитися набагато більше крові, якби не миротворча діяльність духівників, які без страху за власне життя ставали між провладними силами та мітингувальниками і духовними розмовами та молитвами стримували наростання конфлікту. За що власне і подякував Міністр культури України Євген Нищук, стверджуючи, що саме українське духовенство завжди було, є і буде однією з найактивніших верств українського народу.

        Використана література

1) Єремічева Л. «Душа Майдану – священники. Знайомтеся!»
2) Мухоморова Т. «Майдан релігійний: духовенство на захисті миру і справедливості»
3) «Міністр культури подякував священикам з Майдану»
4) Хрусталева А. «Монах, который бережет мир: Я стоял перед Богом и молился за свой украинский народ»
5) «На місці побоїща на Банковій відбулось Богослужіння»
6) Янковський Г. «На сторожі мирного протесту. Скільки релігій представлено на Майдані»
7) «На Украине священники стали миротворцами»
8) «Отець з монастиря щодня душпастирює на Майдані Незалежності»
9) «Пастор Ральф Хаска: «Что бы вы ни делали, прошу лишь не прибегать к насилию»
10) «Священики УГКЦ встановили польову каплицю на Майдані»
11) «Украинские священники вышли на Майдан и помешали кровопролитию»
12) Священик – протестувальник благословив бійців внутрішніх військ, щоб “не було крові”. Він підійшов до кожного бійця, який стояв у ланцюзі на Хрещатику.
13) Представники усіх конфесій забули про свої розбіжності та спільно помолились на Євромайдані.
14) Ченці Києво-Печерської лаври отець Гавриїл, Мелхиседек і Єфрем стали на вул. Грушевського в Києві з хрестом та іконами між мітингувальниками і «Беркутом» і припинили протистояння.
15) Георгій Коваленко виступив на 5 каналі з розповіддю про відповідності гасел Майдану з Заповідями Божими.
16) Архієпископ УАПЦ Стефан з приводу участі священиків МПЦ у Майдані.
17) о. Теодозій Івашків проповідує міліціонерам та мітингувальникам / [Електронний ресурс] / Режим доступу до тексту :

Leave a Reply