Maydan 2013-2014: Role of social media in societal transformation

About the Maydan 2013-2014: Role of social media in societal transformation Project

Maydan 2013-2014: Role of social media in societal transformation

 

Blog Category Archive

All blog posts affiliated with the Maydan 2013-2014: Role of social media in societal transformation project may be viewed in its post archive.

Project Goal

English
Social media currently are engaged more and more in public discourse as a significant media factor. Research of informal discourse of Facebook auditorium during the active phase of protests in Ukraine, from early December 2013 to present time (early February 2014) from anthropological and cultural prospective will give a floor for further analysis and interpretation of the role of social media in societal transformations in Ukraine winter 2013-2014. The collected materials includes informal reflections, narratives, jokes, stories retelling, comments and reactions toward one or another event of Maydan protests. The criteria of collection was to gather messages with informative content concerning Maydan topic available at Facebook’s publications actual during recent 24 hours collected daily. Authors of postings are diverse: students, journalists, public activists, artists, academic professors, people deputies, clergies, educators, psychologists, freelance professionals, etc.

Ukrainian
Соціальні медіа все більшою мірою залучаються до громадського дискурсу у якості впливових медіа. Дослідження неформального дискурсу соціальних медіа на прикладі аудиторії мережі Facebook протягом активної фази протестів в Україні від початку грудня 2013 р. до поточного часу (принаймні до першої декади лютого 2014 р.) з антропологічної та культурологічної точки зору надасть можливість подальших студій ролі соціальних медіа у процесі трансформації українського суспільства зими 2013-2014 рр. Зібрані дописи є неформальними рефлексіями, оповіданнями, жартами, переказами історій, коментарями та реакціями щодо тих чи інших подій протестного руху Майдану. Критерієм щоденної добірки була інформативність повідомлень на тему Майдану, наявних серед усіх публікацій протягом доби. Автори дописів різні, серед них є студенти, журналісти, громадські діячи, митці, представники академічної спільноти, депутати, священство, викладачи, психологи, самозайняті особи різного фаху, та ін.

Russian
Социальные медиа все больше и больше оказывают существенное влияние на общественный дискурс в роли полноценных медиа. Исследование неформального дискурса социальных медиа на основе аудитории сети Facebook на протяжении активной фазы протестов в Украине в период с начала декабря 2013 г. до настоящего времени (как минимум, до первой декады февраля 2014 г.) с точки зрения антропологии и культурологии предоставит возможность дальшейшего изучения роли социальных медиа в процессе трансформаций украинского общества на протяжении зимы 2013-2014 гг. Собранные материалы включают неформальные размышления, рассказы, шутки, пересказы, комментарии и реакции на те или иные события протестного движения Майдана. Критерием ежедневного сбора информации была информативность сообщений на тему Майдана в сети Facebook на протяжении суток. Среди авторов сообщений присутствуют студенты, журналисты, общественные деятели, художники, представители академической среды, преподаватели, депутаты, священнослужители, психологи, самозанятые лица различной специализации, и др.

Project Members

Nataliya Bezborodova (University of Alberta)

Andriy Nahachewsky (University of Alberta)